Sylskarp eleganse
1960-tallets Mercedes-Benz SL-serie var først og fremst kjent for sylskarp eleganse. Bilen med internkode W113 ble bygget fra 1963 til 1971.
Siluetten til Mercedes-Benz SL huskes spesielt for den grasiøse designen til det avtagebare taket som var ekstrautstyr på 230SL, 250SL og 280SL. Enkelte sammenlignet formen med takene til klassiske kinesiske bygninger, og dermed ble bilen kalt «Pagode».
Design
Mercedes’ mesterdesigner Paul Bracq skapte et kompakt, elegant ytre som ble understreket av at bilen var lav og bred. SL hentet hovedkonstruksjonen fra den store Mercedes sedan med halefinner som kom i 1959. Det mest nyskapende var sikkerhetsburet rundt kupéen og deformasjonssoner som absorberte energi ved kollisjon. SL ble verdens første sportsbil med et høyt sikkerhetsnivå – den var langt på vei datidens sikreste roadster.
Motor
Den aller første motorutgaven hadde seks sylindere på 2306 kubikk, som gav 150 hester. Den skulle undergå to oppdateringer. I 1967 kom en ny motor med større slaglengde og 2496 kubikk. Volumet på drivstofftanken økte og skivebremser kom på plass. 1968-versjonen var utstyrt med en større motor med større boring og 2778 kubikk. en var den ultimate utgaven av en ytterst stilfull kjøremaskin, som gav SL ny fart inntil produksjonen stanset i 1971.