Skandinavisk Pagodetreff 2017

Siden for Pagodevenner

Pagode

passengercars_passengercars_world_type_w113_gallery_06_715x230

Sylskarp eleganse

1960-tallets Mercedes-Benz SL-serie var først og fremst kjent for sylskarp eleganse. Bilen med internkode W113 ble bygget fra 1963 til 1971.

Siluetten til Mercedes-Benz SL huskes spesielt for den grasiøse designen til det avtagebare taket som var ekstrautstyr på 230SL, 250SL og 280SL. Enkelte sammenlignet formen med takene til klassiske kinesiske bygninger, og dermed ble bilen kalt «Pagode».

Design

Mercedes’ mesterdesigner Paul Bracq skapte et kompakt, elegant ytre som ble understreket av at bilen var lav og bred. SL hentet hovedkonstruksjonen fra den store Mercedes sedan med halefinner som kom i 1959. Det mest nyskapende var sikkerhetsburet rundt kupéen og deformasjonssoner som absorberte energi ved kollisjon. SL ble verdens første sportsbil med et høyt sikkerhetsnivå – den var langt på vei datidens sikreste roadster.

Motor

Den aller første motorutgaven hadde seks sylindere på 2306 kubikk, som gav 150 hester. Den skulle undergå to oppdateringer. I 1967 kom en ny motor med større slaglengde og 2496 kubikk. Volumet på drivstofftanken økte og skivebremser kom på plass. 1968-versjonen var utstyrt med en større motor med større boring og 2778 kubikk. en var den ultimate utgaven av en ytterst stilfull kjøremaskin, som gav SL ny fart inntil produksjonen stanset i 1971.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s